Zabalit věci do krabic, nábytek a starožitnosti obalit bublinkovou folií, povolat stěhováky a v novém domově opět všechno hezky roztřídit na nově určená místa. Není divu, že v procesu stěhování mnohdy zapomeneme na úmornou, avšak nezbytnou byrokracii.
Pokud se chystáte na stěhování v Praze a využijete k tomu odbornou firmu, ušetříte si se stěhováním několik starostí – kompletní stěhovací a vyklízecí služby jsou samozřejmostí. Ani tak se ale nevyhnete běhání po úřadech, a proto je lepší se na celou akci dobře připravit. Co budete muset zařídit?
Výpověď z předchozího nájmu a vystavení nových dokladů
Nejčastěji se lidé stěhují z nájemních bytů. V takovém případě musíte nejprve vypovědět nájemní smlouvu, pokud se nestěhujete k datu ukončení její platnosti. Pokud měníte trvalé bydliště, musíte zamířit na obecní, obvodní či městský úřad v místě vašeho nového domova a doložit důvod změny. Tím může být výpis z katastru nemovitostí nebo třeba podepsaná nájemní smlouva. Pro osoby starší 15 let je změna zpoplatněná. Na tamním úřadě vám také rovnou vyřídí nový občanský průkaz.
Nahlášení změny bydliště úřadům
Vaše další kroky by měly vést do zdravotní pojišťovny a Českou správu sociálního zabezpečení. Podnikatelé se nevyhnou ani návštěvě Finančního a Živnostenského úřadu. Nezaměstnaní budou muset změnu nahlásit příslušenému úřadu práce. Pokud vlastníte řidičské oprávnění, i zde je nutné provést změnu údajů. Cestovní pas měnit nemusíte.
Přepis energií a poštovní dosílka
Dále je třeba vyřešit odběr energií. Pokud jste bydleli ve své nemovitosti a energie byly psané na vás, musíte je odhlásit nebo nechat přepsat na jinou osobu. Pokud jste bydleli v pronájmu, dochází k vypořádání s pronajímatelem.
Jelikož změna údajů u různých institucí nějakou dobu trvá, a navíc hrozí riziko, že jste na některou z nich zapomněli, vyplatí se využít službu dosílky České pošty. Díky ní vám budou všechny tiskopisy chodit na vámi zvolenou adresu.